آموزش

میکروفون چیست و چگونه کار می‌کند؟

میکروفون چیست و چگونه کار می‌کند؟

اگر تا به حال به دنیای شلوغ و پر هیاهوی میکروفون‌ها سری زده باشید، حتما متوجه شده‌اید که با انبوهی از محصولات متنوع سر و کار دارید. تنوع ویژگی‌ها از تفاوت در برند میکروفون‌ها گرفته تا مشخصات فنی و کاربردهای آنها، همگی بر لزوم داشتن اطلاعات کافی برای خرید یک میکروفون مناسب تأکید می‌کنند.

امروزه میکروفون‌ها به طور گسترده‌ای در صنایع موسیقی، صدابرداری، گوشی‌های تلفن، کنفرانس‌ها و پادکست‌ها، صداگذاری فیلم و سایر حوزه‌های صوتی استفاده می‌شوند. همچنین افزایش کاربرد میکروفون‌ها برای اهدافی مانند تولید محتوا و یا به عنوان یکی از تجهیزات اصلی برای خوانندگی اهمیت آنها را درصنعت صدا نشان می‌دهد.

حال که بطور خلاصه با اهمیت میکروفون و کاربردهای آن آشنا شدید، بهتر است تعریفی تخصصی‌تر از ابزاری به نام میکروفون ارائه دهیم.

میکروفون دستگاهی الکترونیکی است که امواج صوتی را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند. در واقع این مبدل انرژی مانند یک کانورتر عمل کرده و انرژی آکوستیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. میکروفون‌ها در انواع مختلفی مانند دستی، گردنی، بیسیم و سیمی تولید می‌شود. میکروفون با جمع‌آوری صداها، به پخش صدا و همچنین انتقال آن‌ از طریق کانکتورهای مشترک به دستگاه‌های الکترونیکی دیگر کمک می‌کند.

جالب است بدانید اولین میکروفون – میکروفون کربنی – در دنیا توسط مخترعی آلمانی به نام امیل برلینر (Emile Berliner) در سال 1877 به ثبت رسید. الکساندر بل، که تنها یک سال قبل تلفن را اختراع کرده بود، به ارزش علمی اختراع برلینر پی برد. بنابراین بل حق ثبت اختراع را به قیمت هنگفت 50 هزار دلار از برلینر خریداری کرد و این میکروفون کربنی بخشی از تلفن الکساندر بل شد. شاید به دلیل همین قدمت طولانی است که امروزه برندهای آلمانی از بهترین برندهای میکروفون در دنیا هستند.

آنچه در ادامه خواهید خواند :

انواع میکروفون

میکروفون کاندنسر(Condenser Microphone)

میکروفون داینامیک   (Dynamic Microphone)

تفاوت میکروفونهای کاندنسر و داینامیک

میکروفون دستی بیسیم

میکروفون بی‌سیم یقه‌ای

میکروفون هدمیک

میکروفون یقه ای

مشخصات فنی میکروفون

مشخصات فنی انواع میکروفونها در یک نگاه

بهترین برندهای میکروفون

اگر در حوزه سیستمهای صوتی خاصی فعالیت می‌کنید که کیفیت میکروفون در آن بسیار مهم است، مانند تولید محتوا و خوانندگی، این مقاله را از دست ندهید. با اطلاعاتی که از این مقاله کسب خواهید کرد، می‌توانید مناسب‌ترین برند و نوع میکروفون را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید.

انواع میکروفون مناسب برای تولید محتوا

میکروفون‌ها چه به لحاظ ساختار و چه به لحاظ ظاهر و برند دارای انواع بسیارگوناگونی هستند.

میکروفون‌ها به لحاظ ساختار (نوع کپسول به کار رفته در آنها) به دو نوع اصلی کاندنسر و داینامیک تقسیم می‌شوند.

میکروفون کاندنسر(Condenser Microphone)

کاندنسر میکروفون‌ها انواعی از میکروفون‌ها هستند که از نوعی ولتاژ به نام فانتوم پاور پشتیبانی می‌کنند، زیرا برای روشن شدن نیاز به منبع تغذیه جداگانه دارند. فانتوم پاور به 12، 24 یا 48 ولت جریان برق ورودی گفته می‌شود  که میکروفون‌های کاندنسر برای روشن شدن به آن نیاز دارند. البته میزان جریان برق مورد نیاز برای روشن شدن کاندنسرها  معمولا 48 ولت است.

 

میکروفون داینامیک   (Dynamic Microphone)

داینامیک میکروفونها نیاز به جریان برق ورودی نداشته و Plug and Play هستند، یعنی به محض اینکه کانکتور XLR به زیر آنها وصل می‌شود، شروع  به کار می‌کنند.

در واقع مهمترین تفاوت بین میکروفونهای کاندنسر و داینامیک این است که مدل‌های داینامیک بر خلاف کاندنسرها از فانتوم پاور استفاده نمی‌کنند. زیرا در انواع Dynamic برای تبدیل حرکت ایجاد شده از لرزش دیافراگم به انرژی الکتریکی، از یک سیم‌پیچ استفاده می‌شود. بنابراین، خروجی میکروفون‌های داینامیک از خروجی کاندنسرها بسیار کمتر است. Condenser Microphones حساسیت بیشتری درگیرایی صدا دارند و در استودیوهای موسیقی و تولیدات صوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

Dynamic Microphones حساسیت و گیرایی صدای کمتری نسبت به کاندنسرها دارند و در مواقعی که سیگنال‌های صوتی دریافتی به خودی خود قدرتمندند، قابل استفاده هستند. به عنوان مثال می‌توان به برنامه‌های زنده، هیئات و مراسم‌های مذهبی اشاره کرد. این میکروفون‌ها ارزانتر بوده و به دلیل مقاومت بالا و کارایی در برابر شوک و لرزش، برای برنامه‌های غیر استودیویی و فضای باز مناسب‌ترند.

میکروفون‌های کاندنسر و داینامیک در انواع مدل‎های دستی بیسیم، یقه‌ای بیسیم، هدمیک و گان (شات گان) به بازار ارائه می‌شوند.

میکروفون دستی بیسیم

میکروفون‌های بیسیم به دلیل عدم نیاز به وجود سیم‌های مزاحم و پایه میکروفون، آزادی عمل بیشتری برای حرکت حین ضبط به شما می‌دهد.

یکی از بهترین برندها در انواع میکروفون دستی بیسیم برند معروف شور(Shure) است. میکروفون‌های وایرلس برند شور سری AD (Axient Digital) دارای ویژگیهایی مانند ثبات بالای سیگنال و وضوح بی‌سابقه صدا، قابلیت تنظیم گسترده و تأخیر کم هستند.  آنها دارای HD بالا هستند که کیفیت سیگنال فوق العاده حتی در محیط‌هایی با RF یا بازه‌های فرکانسی متفاوت رادیویی را تضمین می‌کند. بعلاوه، کنترل از راه دور ShowLink®، Wireless Workbench®، برنامه ShurePlus™ Channels و کنترل باتری شبکه ای باعث افزایش کنترل جامع سیتم می‌شود.

این میکروفون‌های وایرلس دارای دو دستگاه گیرنده دیجیتال AD4Q چهار کاناله و AD4D دو کاناله (دارای کنترل شبکه‌ای، خروجی‌های دانته و مسیریابی سیگنال ) می‌باشد. همچنین دو سری فرستنده برای انتخاب، هر دو سازگار با یک پلت فرم گیرنده مشترک، دارد. این میکروفون‌ها دارای تکنولوژی انتقال سیگنال از نوع دیجیتال بوده و نوع کپسول آنها می‌تواند داینامیک یا کاندنسر باشد. Sync شدن این سیستم از طریق مادون قرمز صورت می‌گیرد.

میکروفون بی‌سیم یقه‌ای

میکروفون یقه‌ای بیسیم نوعی میکروفون است که برای تولید انواع پادکست یا ضبط صدا در ویدیوها استفاده می‌شود. میکروفون‌های یقه‌ای ممکن است کاندنسر و یا داینامیک باشند، اما عموماً داری الگوی قطبی Omnidirectional هستند. این الگوی قطبی به معنای قابلیت دریافت سیگنال‌های صوتی از تمامی جهات می‌باشد. در واقع بلندی صدایی که میکروفون دریافت می‌کند، تنها به فاصله آن از منبع صوت بستگی دارد. این میکروفون به یک دستگاه بیسیم متصل می‌شود و در گردن کاربر قرار می‌گیرد.

میکروفون بیسیم یقه ای معمولاً شامل دو بخش است: بخشی که به گردن کاربر بسته می‌شود و بخش دیگری که به دستگاه بیسیم متصل می‌شود. بخشی که به گردن کاربر بسته می‌شود، شامل صداگیر صوتی است که به آنتن بیسیم وصل می‌شود. همچنین، برخی میکروفون‌های بیسیم یقه ای دارای تکنولوژی کاهش نویز هستند که به کاهش نویزهای محیطی کمک کرده تا صدای کاربر بهتر شنیده شود.

این نوع میکروفون بیشتر در مواردی که صدای کاربر در فاصله دور از دستگاه صداگیری قرار دارد، استفاده می‌شود.

میکروفون هدمیک

میکروفون هدمیک میکروفونی است که به طور اختصاصی برای استفاده در هدست، هدفون و دستگاه‌های مشابه طراحی شده است. این نوع میکروفون به دلیل طراحی کوچک و عملکرد خوب در فاصله نزدیک، در بسیاری از کاربردهای صوتی مانند تماس‌های تلفنی، بازی‌های رایانه‌ای، ویدئوکنفرانس و ضبط صدا مورد استفاده قرار می‌گیرد.معمولاً میکروفون هدمیک دارای الگوی قطبی OmniDirectional است، یعنی قادر به ضبط صدا از تمامی جهات می‌باشد. همچنین، به عنوان یک میکروفون کوچک، مصرف برق کمتری نسبت به دیگر انواع میکروفون‌ دارد و از باتری کمتری برای کارکردن استفاده می‌کند.

میکروفون گان (شاتگان)

میکروفن‌های شات‌گان انواع دیگری از میکروفون‌ها هستند که تمرکز آنها دریافت صدا از منبعی است که در جلوی آنها قرار دارد، یعنی صداهای اطراف را فیلتر می‌کنند. میکروفون‌های گان اغلب دارای الگوی قطبی کاردیوید ( Cardioid) هستند. در الگوی قطبی Cardioid تمرکز اصلی روی دریافت صدا از منابع روبروی میکروفون می‌باشد. این میکروفون‌ها برای ضبط صدا با وضوح بسیار بالا مناسب بوده و بنابراین گزینه مناسبی برای مراسم سخنرانی است. البته  میکروفون‌های گان به دلیل وضوح صدا مناسب ضبط صدا در فضای باز نیز می‌باشند.

مشخصات فنی انواع میکروفونها در یک نگاه

در انتخاب میکروفون باید موارد مهمی از جمله کاربرد میکروفون، قیمت، نوع و برند، میزان حساسیت و گستره دینامیکی، نوع اتصال و نسبت سیگنال به نویز را در نظر بگیرید. اطلاعات پیش رو با توجه به تنوع بالای این حوزه، برای خرید بهترین میکروفون کمک شایانی به شما خواهد کرد.

میزان حساسیت میکروفون

میزان حساسیت میکروفون به معنای مقدار سیگنال خروجی میکروفون به ازای ورودی صدایی با شدت یک پاسکال (Pa) هستند .در واقع، حساسیت میکروفون به میزانی که میکروفون به فشار صوتی حساس است، وابسته است. برای مثال، میکروفون‌هایی با حساسیت بالا به سیگنال‌های صوتی با فشار کمتر (صداهای ضعیف تر) حساس هستند. از سوی دیگر، میکروفون‌هایی با حساسیت کمتر  برای ضبط سیگنال‌های صوتی با فشار بیشتر (صداهای قوی و یا بلند) مناسب هستند. برای کاربردهایی که به ضبط صدای با کیفیت و واضح نیاز دارند، مانند مداحی و خوانندگی، میکروفون با حساسیت بالا بهتر است.

گستره دینامیکی میکروفون

گستره دینامیکی میکروفون  تعیین می‌کند که دستگاه قادر است تا چه میزان صدایی را دریافت کند قبل از اینکه دیگر قادر به دریافت آن صدا نباشد. بطور کلی برای کاربردهایی که به ضبط صدای با کیفیت و دقیق نیاز دارند، میکروفون با SPL بالاتر بهتر است.

درگاه اتصال میکروفون ( نوع سرجک )

سه نوع درگاه اتصال در میکروفون‌ها وجود دارد که عبارتند از: درگاه اتصال XLR، درگاه اتصال USB و جک 3.5 میلیمتری

درگاه اتصال XLR

درگاه اتصال XLR یکی از معروف‌ترین درگاه‌های اتصال برای میکروفون‌ها است. این درگاه شامل 3 پین (مثبت، منفی و شیلد) است که برای انتقال سیگنال صوتی استفاده می‌شود. از مزایای استفاده از درگاه XLR در میکروفون‌ها می‌توان به بالا بودن کیفیت سیگنال، ارتباط الکتریکی مناسب بین میکروفون و سیستم صوتی، مقاومت بالا در برابر نویز اشاره کرد. همچنین با استفاده از کابل‌های مناسب این پورت، می‌توان مسافت‌های طولانی را پوشش داد.

درگاه اتصال USB

درگاه اتصال USB در میکروفون‌ها به عنوان یک رابط کاربری، برای اتصال مستقیم میکروفون به کامپیوتر یا دستگاه‌های دیجیتالی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این درگاه برای انتقال سیگنال صوتی از پروتکل USB Audio  استفاده می‌کند و معمولا در میکروفون‌های کاندنسر وجود دارد. از مزایای استفاده از میکروفون‌های با درگاه USB می‌توان به سهولت در نصب و راه‌اندازی، قابلیت استفاده در سیستم‌های مختلف و قابل حمل بودن آن اشاره کرد.

سرجک 3.5 میلیمتری

جک 3.5 میلیمتری یا همان  mini TRS، یکی از رایج‌ترین درگاه‌های اتصال در صنعت صدا و تصویر است و به عنوان درگاه خروجی (Output) میکروفون شناخته می‌شود. این جک دارای سه پین است این درگاه شامل 3 پین (مثبت، منفی و شیلد) است که برای انتقال سیگنال صوتی استفاده می‌شود. از مزایای استفاده از mini TRSمی‌توان به سادگی، قابلیت استفاده آسان و نیز پشتیبانی بسیاری از دستگاه‌ها از جمله کامپیوترها و تلفن‌های همراه و دوربین‌ها از آن، اشاره کرد. اما جک 3.5 میلیمتری کیفیت صدای کمتری نسبت به درگاه‌های  XLRو  USBدارد و برای سیستم‌های صوتی غیر حرفه‌ا‌ی استفاده می‌شود.

 نسبت سیگنال به نویز در میکروفون(Signal-to-Noise Ratio)  

این میزان به نسبت بین سطح سیگنال خروجی میکروفون و سطح نویز خروجی آن اشاره دارد و بر حسب دسی‌بل (Decibel) تعیین می‌شود. در واقع هر چه نسبت سیگنال بالاتر باشد، میزان نویز صدا کمتر بوده و خروجی صدا با کیفیت‌تر خواهد بود. SNR بالاتر از 64 دسی‌بل از امتیازات میکروفون محسوب می‌شود.

پاسخ فرکانس میکروفون

فرکانس پاسخگویی میکروفون به محدوده فرکانسی اشاره دارد که میکروفون قادر است به طور دقیق سیگنال صوتی را به طول موج مشخصی دریافت و پردازش کند. این محدوده فرکانسی اغلب از 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز می‌رسد. هر چه پاسخ فرکانسی بالاتر باشد، کیفیت صدای خروجی ریزتر خواهد بود.

بهترین برندهای میکروفون

امروزه به دلیل روند رو به رشد تکنولوژی در صنعت صدا و تصویر، برندهای زیادی در صنعت تولید میکروفون دخیل هستند. همانطور که متوجه شدید، خرید انواع بی‌کیفیت این محصول تأثیر منفی بر خروجی کار شما خواهد گذاشت. پس بهتر است میکروفون مورد نیاز خود را از برندهای معروف و شناحته شده جهان تهیه کنید.

بهترین برندهای میکروفون ساز عبارتند از سنهایزر(Senheisser)، ای کی جی (AKG)، شور (Shure)، نیومن (Neumann)، تلفنکن (Telefunken)، بیرداینامیک (Beyerdinamic)، رود (Rode)، آدیوتکنیکا (Audio-Technica) و بویا (Boya). این برندها عمدتا محصول کشورهای آلمان، آمریکا و اتریش و چین می‌باشند.